MT003

SARJANA PENDIDIKAN

PENGAJARAN BAHASA INGGERIS SEBAGAI BAHASA KEDUA

Program Master Pendidikan – Pengajaran Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua ini bertujuan untuk meningkatkan pengetahuan dan keupayaan pelajar untuk mengajar Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua. Pelajar akan dilengkapkan dengan ilmu dan kemahiran untuk menghadiri kursus dan menjalankan kajian berkenaan pelbagai isu berkaitan pedagogi pengajaran bahasa kedua dan linguistik gunaan. Para pelajar akan belajar di dalam suasana kondusif dengan penyeliaan mantap oleh ahli akademik yang berkelayakan.

Mod

Tersedia : Penyelidikan, Mod Campuran dan Kerja Kursus

Tempoh Pengajian (Penyelidikan)

Pemohon

Sepenuh Masa

Separuh Masa

Tempatan

Min : 4 Semester

Max : 6 Semester

Min : 6 Semester

Max : 10 Semester

Antarabangsa

Min : 4 Semester

Max : 6 Semester

Tempoh Pengajian (Mod Campuran, Kerja Kursus)

Pemohon

Sepenuh Masa

Separuh Masa

Tempatan

Min : 3 Semester

Max : 6 Semester

Min : 4 Semester

Max : 10 Semester

Antarabangsa

Min : 3 Semester

Max : 6 Semester

Tujahan Penyelidikan
  • Teacher Education
  • Applied Linguistics (including Corpus Linguistics)
  • Linguistics (Critical Discourse Analysis, Phonetics and Phonology, Phonemic Awareness, Prosody, Multimodal Communication,Affective Analytics, Multimodal Speech Recognition, Bilingualism, Multilingualism, Pragmatics)
  • Language Assessments
  • English Literature
  • TESL (Dialogic education, language instructions, materials development, HOTS, methodologies, Collaborative PBL, Formulaic Sequences Acquisition)
  • TESOL
  • ESL Curriculum and Instruction
  • English for Specific Purposes (ESP)
  • Gender Studies
  • Research Methodology in ELT
  • Educational Psychology
  • Technology in Language Learning (Blended Learning
  • Language Education (including TVET)
  • Second Language Acquisition (SLA: Autonomous Language Learning, Self-Regulated Language Learning, Psychological Constructs of Language Learning)
  • Habits of Mind (HoM)
  • Teacher Professional Development
  • Ecocriticism
  • IR4.0
  • ESL for the Autistics
  • Language Policies
  • Informal and Non-formal Learning by Native Communities
  • Global Englishes
  • Neurolinguistics Programming (NLP)
  • Model/Framework Development (Vocabulary Learning/Acquisition)