Menjadi sebuah institusi yang cemerlang dalam pendidikan siswazah untuk mencapai wawasan universiti.
Menjana pengetahuan dengan lebih pantas melalui Pengajaran, Penyelidikan, Penerbitan, Perundingan dan Khidmat Masyarakat.
UPSI beriltizam menjadi universiti bitara dalam penyampaian perkhidmatan pendidikan peringkat tinggi dengan melaksanakan Sistem Pengurusan Kualiti bagi memenuhi keperluan pelanggan.
-
Memastikan enrolmen antarabangsa mengikut sasaran Petunjuk Prestasi Utama yang ditetapkan oleh Universiti. (TERAS 1)
-
Memastikan peratus pelajar bergraduat dalam tempoh masa mengikut sasaran Petunjuk Prestasi Utama yang ditetapkan oleh Universiti. (TERAS 1)
-
Memastikan peratus keciciran pelajar adalah mengikut sasaran Petunjuk Prestasi Utama yang ditetapkan oleh Universiti. (TERAS 1)
-
Perkhidmatan kaunter bagi semua urusan dilayan dalam tempoh lima (5) minit.
-
Memproses permohonan kemasukan calon pelajar dalam tempoh lima (5) hari bekerja.
-
Mengeluarkan Jadual Waktu Kuliah kepada pelajar dalam tempoh tujuh (7) hari sebelum kuliah bermula.
-
Menyediakan slip menduduki peperiksaan untuk disemak dan dicetak selewat-lewatnya dua (2) minggu sebelum peperiksaan.
-
Mengeluarkan keputusan peperiksaan selewat-lewatnya tujuh (7) hari sebelum semester baru bermula.
-
Menghantar surat keputusan dan laporan Mesyuarat Jawatankuasa Viva kepada pelajar dalam tempoh tiga (3) hari bekerja.
-
Mengeluarkan surat pengesahan tamat pengajian dalam tempoh tiga (3) hari bekerja selepas diluluskan oleh Senat dan diserahkan kepada pelajar selepas memenuhi keperluan syarat bergraduat. (tertakluk kepada pelajar selesai membayar hutang tertunggak).
-
Memaklumkan pengesahan pelaksanaan atau pembatalan latihan / bengkel / kursus akan dimaklumkan kepada pelajar dalam tempoh tiga (3) hari sebelum latihan / bengkel / kursus dijalankan.
-
Maklum balas kepada pengadu perlu dibuat dalam tempoh satu (1) hari bekerja untuk memberitahu bahawa aduan mereka telah diambil perhatian dan akan diselesaikan.